Har du funderat över om det vore bra att börja använda sig av ett bemanningsföretag? Men du kanske tänker att du faktiskt klarar dig med din egen vikariepool eller genom att göra förändringar i schemat? Här får du tre anledningar till varför det är bra att hyra in en lärare istället. Det är kostnadseffektivt.Tro det eller ej! Men att hyra in en lärare är kostnadseffektivt om man jämför med andra vanliga lösningar på personalbristen. För det första så är din egen arbetstid väldigt värdefull. Om du själv ska hitta en vikarie krävs det ofta mycket tid till att ringa runt till de vikarier ni vanligtvis tar in, och det är inte säkert att du hittar någon i slutändan. En ung och oerfaren vikarie behöver också ofta stöd och hjälp från de ordinarie lärarna på skolan, och det blir en ond cirkel av ineffektivitet. Om du istället ringer ett samtal till oss på PersonalExpressen får du en lärare på plats inom en timme som alltid är erfaren och i många fall utbildad. Detta innebär att det tar dig endast några få minuter att ringa ett enda samtal för att lösa underbemanningen. En annan viktig kostnadsaspekt att tänka på är lön, arbetsgivaravgifter och administrativa kostnader som en egen vikarie innebär. Detta är självklart inkluderat i priset hos oss och det är många som missar att räkna bort den här delen från priset för en bemanningslärare. Det höjer utbildningskvaliteten.När man hyr in en lärare från PersonalExpressen kan man vara säker på att få en lärare som har gedigen erfarenhet från läraryrket, oftast relevant utbildning och många gånger lärarlegitimation. Vi har dessutom utbildat alla våra lärare i olika metoder hur man lyckas som bemanningslärare och vad som är viktigt att tänka på. Vi har också tydliga policys för hur våra lärare bör och inte bör göra på arbetsplatsen och i mötet med eleverna. Allt detta säkerställer att du som hyr en lärare från oss alltid vet att lektionsplaneringen genomförs från start till slut och att du får en självgående vikarie som är van att möta nya klasser och kollegor. Du kan därför lita på att både pedagogiken upprätthålls och att kvaliteten på utbildningen säkerställs. Du får exceptionell service.Vi på PersonalExpressen värnar om våra kunder på precis alla sätt som är möjliga. Våra kunder är det viktigaste vi har och vi lägger en stor del av vår arbetstid på att förvalta och förbättra kundrelationer. Med oss får du ett växelnummer som du kan ringa till under våra öppettider helt utan kötid. Men vi är också väldigt duktiga på att individanpassa kontakten med våra kunder. Vi vet att skolbranschen är stressig och att olika kontaktvägar passar olika bra för våra kunder. Du kan t.ex. få ett mobilnummer till en av våra medarbetare och skicka ett sms när du vill göra en akutbokning kanske tidigt på morgonen eller senare på kvällen. Vi har också en bokningsmail dit man kan maila dygnet runt och få svar inom 10 minuter under öppettiderna och så fort vi har möjlighet under övriga tider. Vi återkopplar alltid under eftermiddagen när en kund har bokat en ny vikarie för att säkerställa att allt har gått bra under dagen. Om man då har några synpunkter fungerar vi som en länk mellan skolan och läraren för att ge konstruktiv feedback och hjälpa dem att bli ännu bättre på sitt arbete. Men vi har i 94 % av fallen fått positiv feedback från våra kunder, det är vi mycket glada för. Anledningen till den goda service vi kan erbjuda är att våra medarbetare har bakgrunder inom t.ex. hotellbranschen som ställer mycket höga krav på service. Vi är väldigt stolta över den höga servicenivå som vi kan leverera till våra kunder varje dag.
Om du vill hitta en lösning på dina personalproblem och samtidigt bli på strålande humör- Ring till PersonalExpressen!
1 Comment
Idag har PersonalExpressen haft ett spännande besök på huvudkontoret från Näringslivsutskottet i Täby kommun. Utskottet representerades av dess ordförande Camilla Brodin som även är kommunalråd i kommunen. Med på besöket var också Caroline Arenander som är tjänsteman i Näringslivssutskottet och som bland annat driver podcasten Entreprenörsandan. Vi på PersonalExpressen fick ställa frågor om hur kompetensförsörjningen ser ut inom kommunens skolverksamheter och hur de arbetar strategiskt för att locka utbildade lärare till just Täby kommun. Camilla Brodin berättade också vilka stora projekt som är på gång inom kommunen och hur man i Näringslivsutskottet arbetar för att främja näringsliv och företagande i Täby. Vi fick fram väldigt spännande information och tänkte nu dela med oss av några intressanta delar från mötet. Täby kommun har cirka 70.000 invånare och det finns så många som 10.000 företag inom kommunen. Ungefär hälften av dessa är företag med 1-5 anställda. Detta tycker vi på PersonalExpressen tyder på ett gott företagsklimat, särskilt för småföretagare. Vi fick även veta att Täby kommun verkar för att vara en attraktiv arbetsgivare inom skolan genom att satsa på undervisningsmiljön. Just detta har många av våra lärare på PersonalExpressen vittnat om som det största problemet på många skolor i hela landet. Därför tycker vi att det är bra att kommunen just satsar på arbetsmiljön för att fler lärare ska må bättre och vilja stanna kvar i yrket. Vidare fick vi information om att Roslagsbanan som går från Täby till Östra Station i Stockholm ska byggas ut och i framtiden gå ända till Centralen. Som följd av detta förkortas restiden markant för vår personal och vi kommer att lyckas ännu bättre med personaltillsättningen till förskolor och skolor i Täby. Vi är väldigt glada och tacksamma för ett mycket givande besök från Näringslivsutskottet med Camilla och Caroline som representanter. Vi hoppas att de kommer tillbaka igen så att vi får fortsätta diskutera företagsklimatet i Täby Kommun. Vi tycker att politik och näringsliv är nära sammankopplat och att alla gynnas av att dela med sig av perspektiv och erfarenheter. Håller du med? Kommentera gärna inlägget och dela med dig av dina tankar i frågan! Av: Elvira Thomson, Delägare & Affärsområdeschef I podcasten Entreprenörsandan kan man lyssna på samtal med drivna entreprenörer och näringslivsprofiler från Täby. Ett avsnitt handlar om Barbara Bergström som har grundat Internationella Engelska Skolan.
Man får ta del av hennes resa mot att bygga en av Sveriges största utbildningskoncerner. Internationella Engelska Skolan i Huddinge är idag en av PersonalExpressens samarbetsskolor och vi tycker därför att detta avsnitt är extra intressant! Nu i maj har storsatsningen inför höstterminen dragit igång på riktigt. En stor framgångsfaktor för oss på kontoret har varit att sätta gemensamma mål. Nu har vi gjort det igen, vilket är väldigt spännande och pirrigt. Målen är höga men när de kombineras med en stark kämparglöd så är vi övertygade om att vi kan lyckas.
Vårt mål är att per den sista september ha 200 anslutna lärare till vår personalpool och dessutom ska vi då ha löst minst 40 långtidsuppdrag gentemot våra samarbetsskolor. Rasmus som är affärsområdeschef för skola och ansvarig för alla rekryteringar kommer minst sagt ha mycket att göra. Det kommer att bli långa intervjudagar och många internutbildningar. Men vi andra i teamet hjälps åt att stötta och sporra honom, och vi är säkra på att han klarar utmaningen! De 40 uppdragen som ska på plats kommer alla på företaget hjälpa till att lösa. Vi är övertygade om att alla duktiga lärare som ansluter sig till oss kommer att få uppdrag snabbt. Det är en mycket utmanande och rolig tid vi har framför oss och vi kan knappt vänta på att börja ringa i klockan när uppdragen blir tillsatta. Fortsätt att följa våra nyheter för att ta del av resan mot högt uppsatta mål! Av: Elvira Thomson, Delägare & Affärsområdeschef Minns du också några av de vikarier du har haft under åren i skolan? Mina tankar går till unga personer som precis gått ut gymnasiet i bästa fall. En lektionsplanering existerade inte och kaoset infann sig snabbt. Lösningen blev att titta på en film resten av lektionen för att vikariens högsta mål var att bli klassens bästa kompis. Så tycker inte vi att det får gå till och därför har vi en tydlig klassrumspolicy angående undervisningen som alla våra vikarier följer.
PersonalExpressen startade med en vision om att avlasta skola och förskola i den stora utmaning som bemanning och rekrytering av pedagoger idag innebär. Men visionerna stannade inte där. Det allra viktigaste för oss är att höja kvaliteten på personalen som arbetar i skolan, oavsett om det handlar om legitimerade lärare eller unga vikarier. Vi rekryterar inom hela spektrumet, från unga studenter till pensionerade före detta lärare och allt däremellan. Men en sak tummar vi inte på och det är kvaliteten på de personer som tar hand om våra framtida sjuksköterskor, poliser, ingenjörer och företagare. Kvalitet för oss på PersonalExpressen innebär många saker. Våra lärare ska vara:
Utöver dessa punkter finns det självklart många andra egenskaper som lämpar sig väl inom läraryrket. Vi gör alltid en individuell bedömning för att säkerställa att varje person vi anställer har förmågan att ta sig an en skolklass eller förskolegrupp. Erfarenhet och utbildning spelar roll, men personlig lämplighet går alltid i första hand. Det här kan innebära att vi får tacka nej till en del sökande som vill jobba hos oss. Men vi vet att vi tjänar på att prioritera kvalitet framför kvantitet. Vi kan inte gå hem från jobbet med gott samvete förrän vi vet att morgondagens elever kommer att möta en ny förebild när vår personal kliver innanför dörren. Om du frågar oss så är framtidens generation det viktigaste vi har. Vad tycker du om vårt synsätt? Finns det andra egenskaper som är väl värda att ta upp? Kommentera gärna inlägget så diskuterar vi saken. Av: Elvira Thomson, Delägare & Affärsområdeschef Företaget grundades i mars 2017 av Oliver Thomson och Frank Nordin. De var två nära vänner som träffades på en golfbana två år tidigare. Oliver hade en bakgrund som företagare inom vården och Frank arbetade som jurist inom fastighetsfrågor. De enades kring en gemensam vision om att bygga något tillsammans som skulle underlätta för landets skolor och elever. Sagt och gjort, de grundande snart därefter VikarieExpressen som idag har blivit PersonalExpressen.
Våren och sommaren ägnades åt att bygga upp alla administrativa och organisatoriska rutiner som är en viktig grundförutsättning för ett fungerande bemanningsföretag. Parallellt med uppbyggandet av grundstrukturen i företaget rekryterades lärare, förskollärare och skolpersonal i rasande takt. Vid skolstarten i augusti 2017 hade vi rekryterat 40 personer, anordnat internutbildningar och fått alla rutiner på plats. När skolorna i Stockholm öppnade en varm dag i augusti satt vi nervösa vid telefonen och väntade på historiens första samtal. Timmarna gick men ingen ringde. Men plötsligt, när klockan började närma sig 11.00 på förmiddagen ringde telefonen och vi svarade. Det var en grundskola som undrade om de hade kommit till ett annat bemanningsföretag för skolpersonal. Vi svarade: "Du har kommit till PersonalExpressen, vi har också skolpersonal". På detta, aningen annorlunda och komiska, sätt fick vi skicka ut två fritidsvikarier första dagen och resan hade startat på riktigt. Nu har det nästan gått två terminer sedan den första och sista felringningen och det går mycket bättre än vad vi kunde drömma om. Vi har idag cirka 20 lärare ute på uppdrag varje dag med många lojala kunder och medarbetare. Snart är terminen slut men vi kan inte vänta på att nästa ska börja! Av: Elvira Thomson, Delägare & Affärsområdeschef |
Arkiv
Augusti 2019
SkribenterHär publiceras artiklar och nyheter av Teamet på PersonalExpressen. |